tisdag 25 mars 2008

Sexism och Tectonic


Sexism (och tectonic...) är stort i Frankrike. Det verkar nästan som att det vore en politisk inkorrekt gest att hävda att män och kvinnor borde ha lika rättigheter (alla kategorier!). Sarkozy är ju inte direkt någon ledstjärna heller.Var tog revolutionärsandan vägen? Under franska revolutionen marscherade ju de franska kvinnorna till Versailles och krävde "rösträtt, frihet och jämlikhet. "Beauvoir och Sartre, revolutionärer 2008 var är ni? Ute och shoppar?

En positiv grej pågick ändå här i Paris under internationella kvinnodagen 8 maj. På Panthéons frontfasad står det något i stil med AUX GRANDS HOMMES LA PATRIE RECONNAISSANTE ("To the great men the grateful homeland"). Då har man gjort en markering och smält upp gigantiska kvinnoporträtt på Solitude, Curie med flera över samma fasad. Dom delar ju dessutom crypt med bla. Hugo och Voltaire. Spel för gallerierna kan tyckas men viktigt ändå.

Det är sällsynt att man ser pappor i lekparkerna förutom på helgerna. Den absoluta majoriteten av kvinnorna tar till exempel ut all föräldraledighet hela (cirka) två månader.Som kvinna förväntas man räkna med och kanske till och med uppskatta att inte få bli lämnad ifred på offentliga platser. Inte kunna vänta på en vän vid Hotel de Ville utan att bli taffligt raggad på och sen bli kallad hora om man inte visar sig vara intresserad.
Jag ser det som en mänsklig rättighet att få välta ur sängen ut på promenad med tuvtottor i håret och banangeggfläckar på tröjan, här verkar till och med nunnorna (som bor i pilgrimsbostaden porten bredvid vår) piffiga, och man får blickar som avslöjar att folk tar mig för en nedgången neurotiker om jag inte anstränger mig för att nå min fulla "attraheringspotential." Snacka om att det har omvänd effekt, jag gör mig fin när jag själv behöver det inte för att anpassa mig.

Ytterligare en liten detaljiakktagelse av franska "sexismväldet" är skyltdockorna. De kvinnliga dockorna har bystmått som överstiger höftmåttet och bröstvårtor som pilskt putar ut, så man börjar blinka hysteriskt när man måste passera för att inte bli "putad" i ögat. De manliga dockorna har alltid en vacker sjal sådär klyschestetiskt slängt runt en välskulpturerad nacke uppföljd av en kraftfull bringa. Dom är inte "köttiga bara klassiskt stiliga."

Vad gäller Sarkozy så hoppas jag på en avslöjande papparazzibild (a first time for everything!) av ett alldeles extra litet "paket" och ytterligare en bild när han gråter ut hos mamma efter att Bruni dumpat honom för en yngre...kvinna.

Alla utnyttjar och utnyttjas på olika sätt och mer eller mindre. För egen vinning, för att föregå, för att ta sig förbi och vidare, för att överleva, för nöjes skull. Eller gör det rent omedvetet och oreflekterande med varierad mängd distans , självbevarelsedrift. Jag skulle våga påstå att det är några av de mest centrala och avgörande beståndsdelarna av människoskap. Tråkigt att våga påstå men allt för många konsumerar istället för att förvalta, och låter sig manipuleras i stor utsträckning utan att ifrågasätta. Det gäller även mig såklart, jag jobbar hela tiden på att bli bättre på att inte ryckas med i den riktningen.
*J*

Inga kommentarer: