söndag 15 juli 2012

Hittade gamla anteckningar från ett mycket svagt ögonblick, och så här i efterhand är jag sjukt stolt över att jag då lyckades se det komiska i situationen medan det pågick. En styrka, for sure!


Liv Strömquist

Pilsner Urquell födde detta inlägg, från 2009...

Nyss hemkommen från Kretas högsta topp nyopererad (blindtarmen) och traumatiserad. Kan återkomma till det senare ifall någon vill vältra sig i detta. Truman Capote beskrev det så bra, sjukhusrummet “rummet luktade jod och bäcken” Det sammanfattar ju dessutom min semester i stort.

Vem blandar mina kort? Jag behöver någon annan på jobbet.

Resan hem från Grekland via Prag är den längsta jag gjort trots att jag rest över hela världen. I mitt allmänt ångestrusiga tillstånd hejdade jag mig vid en liten uppenbarelse på Prags flygplats. Nämligen det enda mathaket på hela flygplatsen “Pilsner Urquell Orginal.”
Där satt folk som såg ut som gråa lungor i ansiktet och puffade på som om de var hemma i tv-soffan. Ögon som upphört att svida av röken, ölglas oproportionellt stora mot deras huvuden, bensindunkstora. Stort kopparfat över baren som tycktes signalera/avkräva skinnväst och att det är bäst för dig att du kan din öl… (Jag som nyopererad såg ut som nyponrosen i sällskapet)
Allt gick i en flottdammig faddgrön nyans, tänk jaktmotiv möter Tjeckisk ölettikett så är du på rätt spår. (På det stället smakar nog kaffet som Skenaåns svartaste dy. Hade jag inte haft snitt över magen hade jag självfallet provat) Den blonderade bartendern hivade fram en korvtallrik till mig utan att se på mig (fantastiskt surdegsbröd btw, smakade bara lite svartlunga!).
Bister tjeckisk vardag , kanske den hundratusende korvtallriken och nedslagna blicken.
(Funderade över om han hade piercat sig i intimtrakten för att känna något annat än leda, men det säger väl mer om mig?)

“Rythm is a dancer” spelades i murrbaren, den hade säkert precis toppat listorna i Prag? Undrar om man hade system för ölsortsförhör i Tjeckien istället för kyrkoförhör förr i tiden. Kanske görs det än? Urquell före katechesen any day för min egen del också i och för sig!

"Rythm is a dancer. It´s a soul´s companion. You can feel it everywhere Lift your hands and voices free your mind and join us you can feel it in the air…

Inga kommentarer: